maandag 24 mei 2010

Mistige Magie en Mystiek (1)

Bijna iedereen heeft wel eens in zijn leven iets meegemaakt, dat "niet toevallig" kan zijn.

Ik ook. Heel griezelige ervaringen waren dat soms.
Op grond van die ervaringen zou ik zo langzamerhand overtuigd moeten zijn van paranormale dan wel bovennatuurlijke verschijnselen. Van Extra Sensory Perception.

Dat ben ik niet. Zolang de mogelijkheid van puur-natuurlijke oorzaken niet is uitgesloten, is het onzin om rarigheden te veronderstellen.
Ockham's razor, novacula Occami: Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda:

Twee bizarre gebeurtenissen zijn hier het vermelden waard.

Tijdens en kort na het door Nederland gewonnen EK-toernooi heb ik van twaalf wedstrijden de einduitslag "voorspeld". Niet alleen winst/gelijkspel/verlies, maar de aantallen doelpunten. En er waren geen foute "voorspellingen" bij.
Er leven nog vele getuigen van die gebeurtenis.
Is zoiets bijzonder?
Ja, wel als iemand aankondigt: "Ik ga nu van twaalf wedstrijden de uitslag voorspellen."
Even een beetje rekenen:
Sterk vereenvoudigd:
Er zijn meerdere min of meer normale uitslagen:
00, 11, 22, 33 als "normale" remises.
10, 20, 21, 30, 31, 32 als normale winsten.
01, 02, 12, 03, 13, 23 als normale verliezen.
Als we deze 12 mogelijkheden evenveel kans geven ,
dan is de kans dat je toevallig twaalf maal goed gokt
(1/12)^12 = 1/8,916,100,448,256
In werkelijkheid is het getal nog veel kleiner (Ik zei het al: Sterk vereenvoudigd). Een van de goed "voorspelde" wedstrijden was bijvoorbeeld AC Milan - Steaua Bukarest, 40.

Geloof mij: Ik heb waarschijnlijk geen bijzondere gaven.
Ten eerste heb ik geen echte voorspellingen gedaan (Ik heb wel aardig wat knaakjes geïncasseerd in de kroeg.).
Ten tweede had ik geen idee van de ruststanden (Scheelde helaas een hoop knaakjes.).
Ten derde had ik in die tijd misschien wat meer inzicht in voetbal.
Ten vierde -en dat is heel belangrijk- Ik kan het niet herhalen.

Zo raar is het niet dat iemand, van een groep van duizenden mensen, in een halve eeuw tijd eens een keer zoiets overkomt.

Hoewel... Nu ik dit schrijf... 8,916,100,448,256 is ruim 1000 keer zo veel als de totale wereldbevolking....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten